Pepper.com review: beste platform voor aanbiedingen?

Studenten en geld; het is soms maar een stroeve relatie. Gedurende je studententijd wil je een hoop, maar kun je waarschijnlijk lang niet alles betalen. Wanneer je producten voor een lagere prijs kan kopen, kan je stuk meer met je geld doen. Je betaalt minder, maar krijgt hetzelfde. Hierom is het als student erg verstandig om zoveel mogelijk dingen in de aanbieding te kopen.

Tegenwoordig bestaan er een aantal websites die (bijna) alle aanbiedingen van het moment bundelen. Pepper.com is zo’n website. In onderstaande review zal het platform van Pepper.com eens goed onder de loep worden genomen. Onder meer komt aan bod of er addertjes onder het gras zitten en hoe je optimaal kunt profiteren van aanbiedingen. Zelf maak ik al meerdere jaren actief gebruik van het platform, waardoor ik een duidelijke review hoop te kunnen geven 🔥.

Over Pepper.com

Pepper.com is een platform waarop aanbiedingen kunnen worden gedeeld door consumenten. Wie denkt dat het gaat om een zuiver Nederlands platform, heeft het fout. De website bestaat immers in veel verschillende landen wereldwijd. De Nederlandse website bereik je door te gaan naar nl.Pepper.com. Ga dus niet naar Pepper.nl, want dat is een datingsite 😉. Het platform voor aanbiedingen noemt zichzelf ‘The World’s Largest Deal Community’.

Aanbiedingen op het platform worden gedeeld door de community. Deze community bestaat uit leden die een account hebben aangemaakt. Je hebt een account nodig wanneer je aanbiedingen wil plaatsen en wil reageren op andere aanbiedingen. Wanneer je geen behoefte hebt aan deze functies, kan je Pepper.com gewoon bereiken zonder account. Je kan dan alsnog profiteren van de aanbiedingen die worden geplaatst door geregistreerde leden.

Stemsysteem

Pepper.com maakt gebruik van een soort stemsysteem. Hiermee kunnen gebruikers op het platform beoordelen hoe goed een deal daadwerkelijk is. Hoe meer gebruikers stemmen dat een bepaalde aanbieding goed is, hoe ‘heter’ de aanbieding wordt. Deals die als minder goed worden beschouwd, worden juist ‘koud’. De bedoeling van dit systeem is dat de betere aanbiedingen hoger in de lijst kunnen worden geplaatst, zodat het gemakkelijker is om goede deals te vinden.

Pepper.com staat voor échte aanbiedingen. Slechte of ‘neppe’ aanbiedingen worden namelijk afgestraft door de community.

Met een plus- en een minknop kan je bepalen hoe goed een aanbieding is
Screenshot van het platform van Pepper.com

Pepper.com reviews online

Om een duidelijk beeld te krijgen van wat gebruikers van Pepper.com van het platform vinden, kan het populaire review-platform Trustpilot worden geraadpleegd. Op het moment van schrijven scoort Pepper.com een zeer matige 2,3/5. Maar wat zeggen deze slechte reviews precies? Over het algemeen wordt er vooral veel geklaagd over het beleid dat het platform hanteert omtrent het verbannen van gebruikers. Een aantal gebruikers lijken een zogeheten ‘ban’ te hebben ontvangen voor het plaatsen van aanbiedingen waar Pepper.com niets aan kan verdienen. Hoe dit precies zit, lees je later in deze Pepper.com review.

Het verdienmodel van Pepper.com

Hoe een bedrijf als Pepper zijn geld verdient? Voornamelijk door middel van affiliate aanbiedingen. Nu hoor ik je denken: ‘maar de community plaatst de aanbiedingen toch?’. Klopt, voor een deel. Pepper heeft een samenwerkingsverband met verschillende websites. Als een gebruiker een aanbieding plaatst van zo’n website, krijgt Pepper een deel van de inkomsten. Dit komt omdat het platform sommige links naar aanbiedingen automatisch omtovert in affiliate links. Koopt een ‘Pepperaar’ iets via deze link, dan krijgt het platform hier een deel van. Dit is op zich niet heel bezwaarlijk, nu de aanbiedingen hetzelfde blijft. Ook valt het op dat de redactie van het platform soms zelf aanbiedingen plaatst. Het vermoeden heerst dat het platform hier ook geld aan verdient.

De kleine lettertjes

Bij Student Financial vinden we het altijd relevant om eens te kijken naar de kleine lettertjes. Met andere woorden: wat staat er in de gebruikersvoorwaarden (die praktisch niemand leest)? Zijn hier relevante inzichten uit te halen? De rode raad wordt gevormd door respect. Pepper valt of staat bij het bestaan van een actieve community. Het is van belang dat de personen achter de tienduizenden accounts elkaar met respect bejegenen. Wat verder opvalt in de gebruikersvoorwaarden is de dominante rol van moderators. Zij hebben altijd het laatste woord bij beslissingen en bij verschillende aspecten van de website. Heel veel spannends ga je in de gebruikersvoorwaarden van het platform echter niet vinden.

Mijn ervaring

Inmiddels maak ik al vele jaren trouw gebruik van het platform, zowel op desktop als via mijn smartphone. Er is door de jaren heen veel veranderd. Met name de community lijkt steeds kritischer te worden. Dit wordt door sommige mensen als vervelend ervaren, nu je met een kritische community wel twee keer gaat nadenken voordat je een aanbieding plaatst. Over het algemeen zie ik het echter als iets positiefs. Wanneer een aanbieding niet goed is, heeft iemand dit al in de reacties geplaatst, zodat je het zelf niet uit hoeft te zoeken. Je trapt zo niet snel in slechte of neppe aanbiedingen.

Veel leden dragen ook actief alternatieven aan. Zo stond ik laatst op het punt om zonnebrand voor €60 euro (totaal) te bestellen via een aanbieding op Pepper, totdat ik een reactie zag van een lid dat een betere zonnebrand aanbeval dat tevens een non-profit product was. Zo kocht ik meer zonnebrand, van dezelfde (of betere) kwaliteit, voor minder geld. Research? Dat had een ander al voor me gedaan. Dat scheelt tijd – en geld.

Een nadeel dat ik ervaar bij het gebruiken van Pepper zit ‘m in het feit dat je altijd alle aanbiedingen ziet. Je kan niet een soort gepersonaliseerd platform opstellen. Heb je bijvoorbeeld alleen interesses in technologische snufjes, dan moet je ook door de luiers, hoekbanken en vaatwastabletten heen scrollen. Wat ik daarnaast als vervelend ervaar zijn de toenemende ‘gesponsorde’ aanbiedingen die vanuit de redactie worden geplaatst. Ze worden kunstmatig ‘heet’ gemaakt, zodat iedereen geforceerd wordt om deze aanbiedingen te bekijken. Als dit in de toekomst nóg meer voor gaat komen, loopt men het risico het platform steeds minder community-driven wordt. Dat is onwenselijk.

Deal-alerts zijn handig

Soms wil je iets kopen, maar heeft het niet per se haast. Denk bijvoorbeeld aan de situatie dat je rustig op zoek bent naar een nieuwe televisie, barbecue of boormachine. Via Pepper kan je zogeheten ‘deal-alerts’ instellen. Stel je bijvoorbeeld een deal-alert in voor de categorie televisies, dan krijg je een notificatie wanneer er weer een nieuwe televisie-aanbieding is geplaatst. Nou wordt er natuurlijk een hoop geplaatst op dit populaire platform. Krijg je dan iedere keer een melding als iemand een televisie-aanbieding plaatst? Dat hangt er vanaf. Je kan namelijk zelf bepalen hoe ‘heet’ een aanbieding moet zijn om een notificatie te geven. Wil je alleen de échte hete aanbiedingen zien, dan kan je dit instellen en krijg je alleen een melding wanneer een aanbieding heet is. Wil je juist elke aanbieding grondig bekijken vanaf het moment van bestaan, dan stel je in dat elke aanbieding een notificatie oplevert.

Deal-alerts hebben mij in het verleden al veel geld bespaard. Op het moment van schrijven heb ik verschillende deal-alerts uitstaan voor verschillende type producten. Komt er eens een goede aanbieding online, dan ben ik klaar om te happen!

Valkuil: het Pepper-effect

Persoonlijk vind ik Pepper dus helemaal top! Maar, er is wel een dingetje. Dit platform voor aanbiedingen kan namelijk snel bijna een soort verslaving worden. Het is verslavend om dingen in de aanbieding te kopen. Je hebt immers het gevoel dat je meer krijgt dan dat je geld waard is. Het risico hiervan is dat je uiteindelijk ook dingen gaat kopen die je eigenlijk niet nodig hebt. Je gaat dingen ineens puur kopen omdat de aanbieding goed is. Dit wordt door gebruikers van het platform ook wel het ‘Pepper-effect’ genoemd.

Bij platformen als nl.pepper.com is het dus extra relevant om bij elke aankoop na te gaan of je er wel wat aan hebt. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je aan het einde van de dag alleen maar meer geld uitgeeft door een platform dat is bedoeld om geld te besparen. Laat je niet teveel opjagen door het gevoel dat een aanbieding zo voorbij kan zijn en dat je snel moet zijn met het bestellen van een product.

Conclusie

Pepper is een ontzettend fijn platform voor financieel bewuste studenten. Ikzelf profiteer er geregeld van en ik kan het hierdoor ook aan iedereen aanraden. Het platform wordt gedreven door een actieve community die best een kritisch oog hebben. Zo word je altijd geholpen totdat jij de perfecte deal voor jou hebt gevonden. Wel even oppassen geblazen, want voor je het weet ben je verslaafd!

Wat vind jij van pepper.com? Laat het hieronder weten in een reactie!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.