Clubhouse app: wat is het en hoe krijg je snel een invite?

Van het ene op het andere moment was daar in eens Clubhouse. Voordat je de tijd had om te onderzoeken wat Clubhouse is, bleek het alweer een ware hype te zijn. Deze app lijkt de gemoederen dan ook stevig bezig te houden. Maar wat is Clubhouse eigenlijk? En kan je er ook iets mee? Student Financial helpt je graag met het beantwoorden van deze vragen. Hieronder vind je alles – maar dan ook écht alles – wat je moet weten over de Clubhouse app 🔥.

Wat is Clubhouse?

Clubhouse is een app en een social media media kanaal in 1. Net zoals de app Instagram puur is gemaakt voor het delen van foto’s, zo is de app Clubhouse puur gemaakt voor het deelnemen aan live audiogesprekken. In deze live gesprekken staat meestal een bepaald onderwerp centraal.  Je kunt deelnemen aan het gesprek als luisteraar of spreker. Hierover later meer.

De gesprekken worden met name gevoerd door uiterst succesvolle ondernemers, business-coaches, sporters en dergelijke ‘elite’. Toch is het grappig om te zien dat Clubhouse steeds losser wordt. Zo is er rond lunchtijd geregeld een Clubhouse gesprek te vinden tussen mensen die onder het genot van een kop koffie en een wandeling aan elkaar vertellen hoe hun dag tot zover is.

De komst van Clubhouse lijkt in de huidige tijdsgeest niet geheel vreemd te zijn. Tegenwoordig hechten mensen namelijk steeds meer waarde aan audio-toepassingen en apps. Zo wagen steeds meer mensen zich aan podcasts en zijn er mensen die zweren bij het luisten van audiobooks. Gesproken taal lijkt meer impact te hebben dan tekst op schrift. Het prettige is daarbij ook nog eens, dat je naar een Clubhouse gesprek kunt luisteren terwijl je wat anders aan het doen bent.

Hoe werkt Clubhouse precies?

Wanneer je de app Clubhouse voor het eerst opent, dien je een account aan te maken. Je kiest hiervoor onder andere een gebruikersnaam en je dient je volledige naam in te vullen. Op Clubhouse worden namelijk gewoon échte namen gebruikt. Heb je een account aangemaakt, dan kom je op de ‘waiting list’. Je mag de app namelijk niet gebruiken, totdat iemand je een invite (uitnodiging) heeft gestuurd. Hoe je (snel) aan een dergelijke invite kunt komen, lees je zometeen.

Wanneer je eenmaal toegang hebt tot Clubhouse, dien je een aantal interesses van je in te vullen. Deze interesses bepalen welke aanraders je krijgt op het gebied van gesprekken en personen. Het feit dat je interesses moet invullen, zegt aardig wat over Clubhouse. De meeste mensen gebruiken Clubhouse dan ook om interessante gesprekken te volgen omtrent dingen die ze interessant vinden. Een kleine selectie van de interesses die je kunt aanvinken:

  • Kennis: bijvoorbeeld ruimtevaart, filosofie, geschiedenis of Covid-19
  • Identiteit: bijvoorbeeld millenials, Gen Z, vrouwen en Aziatisch
  • Sport: bijvoorbeeld formule 1, voetbal, fietsen en golf
  • Welness: zoals gezonde voeding, meditatie, medicijnen en mindfulness
  • Wereldzaken: zoals nieuwsevenementen, Amerikaanse economie of klimaat
  • Hustle: zoals ondernemerschap, aandelenmarkt, netwerken en vastgoed
  • Tech: zoals cryptocurrencies, programmeren, marketing en AI
  • En nog veel meer…

Ben je dan gebonden aan de interesses die je opgeeft? Gelukkig niet. In de app kun je altijd via de instellingen je interesses wijzigen of aanvullen. Daarnaast is het natuurlijk gewoon mogelijk om mensen die je interessant vindt te volgen. Deze hoeven niet per se overeen te komen met de aangevoerde interesses.

Helemaal ready? Dan kan je deelnemen aan gesprekken. Wanneer jij favoriete ondernemer bijvoorbeeld een gesprek voert met andere ondernemers, kan je rustig aanhaken. De kans is groot dat je niet mag meepraten, maar dat de ondernemers slechts onderling een gesprek voeren. Wel biedt Clubhouse je de mogelijkheid om gedurende een gesprek je hand op te steken. De gesprekspartners kunnen er dan voor kiezen om jou (kort) het woord te geven. Je kan dan bijvoorbeeld een aanvulling doen of een vraag opwerpen. Clubhouse is een interessante manier om dichter bij interessante en bekende mensen te komen; door gesprekken te volgen leer je écht hoe ze denken. 

In onderstaande video vind je een schermvideo van iemand die een gesprek met Elon Musk heeft opgenomen.

De exclusiviteit

Alles lijkt te wijzen op het feit dat Clubhouse de bedoeling heeft gehad om een app te lanceren die de nodige exclusiviteit bij zich draagt. Het feit dat je de app niet inkomt zonder invite is 1 van die factoren die wijzen op de exclusiviteit. Er zijn echter ook andere factoren die meespelen. Zo kunnen er maximaal 5.000 mensen deelnemen aan een gesprek. Aardig veel zal je denken, maar dat valt in de praktijk toch wel mee. Zeer grote sprekers zitten al snel aan die 5.000 luisteraars.

Daarnaast geeft het ook een exclusief gevoel dat je live mee mag luisteren met succesvolle en bekende mensen. Zo kan je je bijvoorbeeld plots bevinden in een live gesprek met Elon Musk. Dit brengt een geheel andere dimensie aan het luisteren naar bekende personen. Normaalgesproken hoor je gesprekken namelijk pas achteraf, bijvoorbeeld in een podcast. Zijn de gesprekken wel live – bijvoorbeeld bij een televisie-interview – dan is dat zichtbaar voor eenieder die daar behoefte aan heeft.

Volgens een artikel van Adformatie zorgt schaarste ervoor dat ons brein denkt dat iets meer waarde heeft. En dat klinkt niet geheel onlogisch. Vergelijk het bijvoorbeeld met Rolex, die kunstmatig hun productiecapaciteit laag houdt. Natuurlijk heeft Rolex genoeg geld om hun productiecapaciteit te verhogen, maar dit doen zij niet. Zij willen immers het luxe imago van het horlogemerk in leven houden. Eenzelfde effect zie je optreden bij Clubhouse. Het voelt luxe, omdat niet iedereen toegang heeft; ook al is de schaarste slechts kunstmatig.

📚 Robert. B. Cialdini schreef een Nederlands marketingboek waarin onder andere punten als autoriteit en schaarste naar voren komen.

Hoe kom je snel aan een invite voor Clubhouse?

Die invites blijken nog wel een dingetje te zijn. Je komt er namelijk niet zomaar aan. Iedereen die een invite heeft gekregen, krijgt de mogelijkheid om weer twee anderen uit te nodigen voor de populaire app. Wanneer je veel rooms host en je erg actief bent op het platform, kan je meerdere nieuwe invites ontvangen. Dit proces gaat echter betrekkelijk traag.

De invites zijn zelfs zo schaars dat er hele topics – bijvoorbeeld op Reddit – bestaan die zich puur en alleen richten op het verkopen van dergelijke uitnodigingen. Als je écht snel aan een invite wil komen en je kent geen mensen die je van een Clubhouse invite kunnen voorzien, dan lijkt het kopen van een invite de snelste methode. Je dient echter wel bewust te zijn van het feit dat er risico’s aan verbonden zitten; er blijken namelijk veel oplichters actief die doen alsof ze Clubhouse invites verkopen, maar die in de werkelijkheid bezig zijn met het oplichten van mensen op grote schaal. Het kopen van Clubhouse invites wordt dus niet aangeraden. Hoeveel zo’n invite kost, houdt men liever under the radar. Kleine lekkages in het systeem laten zien dat een invite met gemak €30 tot €100 kunnen kosten 💰.

De snelste veilige en meest legitieme manier om aan een invite te komen? Download de app, registreer je alvast en geef de app toegang tot je contacten. Contacten die vervolgens een invite kunnen uitgeven, zullen zien dat jij op zoek bent naar een invite. Zo kan het sneller gaan dan je denkt.

Waarom is Clubhouse plots zo populair?

Eerder kwam al even aan bod dat Clubhouse er opeens was; alsof het uit de lucht kwam vallen en het zich binnen zeer korte tijd wist te verspreiden over de hele wereld. Vanwaar dat Clubhouse in 1 klap zo populair werd? Het begon met de volgende tweet van – je raadt het al – Elon Musk.

Als er iemand in staat is om grote verschuivingen te laten plaatsvinden via Twitter, dan is het Elon Musk wel. Zo steeg de koers van Bitcoin flink toen Elon Musk aankondigde Bitcoins aan te schaffen en zo explodeerde Clubhouse vanaf het moment Musk erover Tweette. Voordat Musk de Tweet plaatste, wist nog praktisch niemand van het bestaan van Clubhouse. Nadat Musk de Tweet plaatste, werd het een hot topic.



Bekende gebruikers in Nederland

Clubhouse is een app die is geboren in de Verenigde Staten. Zit er dan ook iets in voor Nederlanders? Natuurlijk! Uiteraard kun je ook gewoon deelnemen aan gesprekken in een andere taal, zoals Engels, maar daarnaast zijn er zeker ook Nederlanders die Nederlandse rooms hosten. Een aantal voorbeelden van Nederlanders die actief zijn op Clubhouse:

  • Bas smit en zijn vrouw Nicolette van Dam (beide afzonderlijk)
  • Humberto tan
  • Tim Hofman
  • Patrick Kluivert
  • Johny de Mol
  • Winston Gerschtanowitz

Je ziet dat veel Nederlandse bekendheden vaak samenkomen in kamers. Zo maken veel van de bovengenoemde namen deel uit van de zogenoemde ‘V.I.P. CLUB’ (die ze overigens zelf hebben aangemaakt). Ook op het gebied van Youtube content creators zie je veel bekende namen terugkomen. Denk dan aan Giel de Winter (StukTV), Chahid Charrak (DutchPerfomante), Dylan Haegens en Sophie Milzink. Zeker geen kleine namen dus!

Een foto van een iPhone met de Clubhouse app
(Foto door William Krause)

Clubhouse voor Android gebruikers

Is Clubhouse ook te verkrijgen op Android toestellen? Nee, de app is alleen nog maar te verkrijgen voor iPhones. Clubhouse heeft naar buiten gebracht dat zij werken aan een Android versie. Volgens het doorgaans betrouwbare CNBC heeft het team achter Clubhouse in februari een Android software developer in het team gehaald. Volgens verschillende bronnen is het aannemelijk dat Clubhouse rond de zomer met een volledige Android app zal komen. De launch zal waarschijnlijk in juli of augustus plaatsvinden.

Tot die tijd is het voor Android gebruikers rustig afwachten. Het is daarbij belangrijk om de app niet te downloaden alvorens Clubhouse officieel heeft aangekondigd dat de app online staat. De Play en app stores op Android toestellen zijn namelijk een stuk minder goed beveiligt dan de App Stores op iOS toestellen. Zo zijn er verschillende nep Clubhouse apps in de omloop die precies dezelfde foto als de échte Clubhouse gebruiken. Trap hier dus niet in, deze apps zitten namelijk vol met schadelijke virussen die je liever niet op je kostbare smartphone hebt staan.

Slotsom: de voor- en nadelen van Clubhouse

Is Clubhouse dan de moeite waard? Natuurlijk zijn er dingen die heel mooi zijn aan de app en uiteraard zijn er ook wat nadelen.

 Voordelen Nadelen
Op Clubhouse kun je veel leren van andere mensen. De kans is aanwezig dat het  slechts een ‘hype‘ is.
Op Clubhouse kan je veel nieuwe mensen leren kennen binnen een betrekkelijk korte tijd. Dit kan zowel je sociale leven als je onderneming een boost geven. Gesprekken worden na afloop gewist, maar veel mensen nemen gesprekken op. Dit gaat ten koste van je privacy.
Als gebruiker van Clubhouse krijg je het gevoel dat je deelneemt aan een exclusief project. Het kan lastig zijn om een invite te krijgen voor de app. In die zin kan Clubhouse zorgen voor Fear Of Missing Out (FOMO)

 



Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *